čtvrtek 29. května 2014

Saab 9000: Sob s charakterem

Napsáno pro www.autickar.cz

Každý jste to určitě zažil, jdete s kamarádem jako technický poradce prohlédnout vytipované auto v bazaru. A večer máte pod oknem zaparkovaný SAAB 9000 CD 2,0T před faceliftem s rokem výroby 1989, zatímco kamarád odešel s prázdnýma rukama. A po dvou letech, když jde Tobiáš z domu a konto je na servisu chudší o 80 000 Kč letí Vám hlavou jestli to za to stálo…?



Česká komunita kolem aut z Trollhättanu je na rozdíl od automobilky stále živá a může se pochlubit už tradicí z doby kdy se na Trabanta čekalo roky. Starat se v podmínkách reálného socialismu o zahraniční auto nebylo zrovna jednoduché a tak SAABí klubismus to dotáhl skoro až na náboženství. A je potřeba říct že většina SAAbů k tomu dávala dost důvodů. Píšu SAABů, o Oplech se dneska bavit nehodlám. Však Vás taky posádky 900/9000/9-5 pozdraví mávnutím ruky téměř v 100%, což se o posledních 9-3 tvrdit nedá.

Ano, 9000 není tak úplně ryzí severskou konstrukcí. Podobný základ brázdí silnice ještě v podobě Fiatu Croma a Lancia Thema. Každá z automobilek si však základ doladila k svému naturelu. Tento původ vás však přestane trápit po usednutí do interiéru, který má za sebou čtvrt století. V roce 1989 SAAB tenhle kousek vybavil automatickou klimatizací, ABS, středovým panelem natočeným k řidiči a koženými sedačkami. Mimochodem ty byly i po 25 letech v dobré kondici, i když se na tachometru skvělo 200 000 km. A bůh ví jaký byl reálný stav, budíky rozhodně totiž nebyly originální, jak se později ukázalo.

Pro ortodoxního SAABistu je však v interiéru nejdůležitější pravá část přístrojového štítu




Pokud se tam nachází ukazatel tlaku turba pak sedí ve správném autě. Pravda jsou i tzv LPT nízkopřeplňované verze u kterých turboměr absentuje i když vlastní motor je přeplňovaný… Ale popravdě ten dojem ze zrychlení si bez ručičky v červeném nevychutnáte.

Pořízená 9000 CD je trošku netradičně sedan. Častější je varianta liftback, kterou teda zdaleka nevynalezla Škodovka se svou octaviií, jak by se mohlo českým hospodským Pepíkům zdát. Ale ani klasická tříprostorová kastle nebránila stěhováckému využití a do kufru se složila myčka a ještě tak dvě tuny dalšího “bordelu”.

Pod přední kapotou byl a možná ještě je přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec B202, tedy ještě ten který neprošel hmotnostní optimalizací, která jak známo přináší akorát tak problémy s chlazením oleje a vůbec častější "průserovost". Chyběla také známá SDI kazeta která se odporoučí do věčných lovišť nejpozději po 150 000 km. Nad výkonem 118 kW by se dalo mávnout rukou, ale…



Maptun, Speedparts a jim podobní tohle mávnutí ruky dokážou pěkně osladit. Za směšných cca 5000 Kč dokáže Maptun nebo Speedparts vykouzlit 40 koní (30 kW) a 70 Nm. Navíc málokterý vlastník 9000 odjede z servisu bez tzv třípalce, tedy laděného výfuku, který nevyjde o moc dráž než standardní. To je dalších 14 koní a 30 Nm navíc za vcelku přijatelných 12 000 Kč. Komu by bylo 220 koní málo může popustit uzdu fantazii a třísetkoňové SAABy nejsou ničím zvláštním.

A co na těch 300 koní říká podvozek – bez úprav jen zamyšleně koktá. Zejména proto, že pod zadní částí auta najdete tuhou náprav se stabilizátorem.

Ale zapomeňte na žigulíka vašeho dědečka, tahle náprava umí jezdit především komfortně a když potřebujete nezalekne se ani dravějšího způsobu jízdy. Jen je potřeba mít pořád na mysli, že jste v 4,8 m dlouhém sedanu a ne v ani ne tunovém sporťáku.


Takže taktika je jasná – pomalu dovnitř a rychle ven. Ano v zatáčce vás sofistikovanější podvozky doženou, ale za apexem už budou jen smutně sledovat vzdalující se zadní světla. Aby se ovšem v další zatáčce opakovalo to samé. To vše za předpokladu, že tím klackem mezi sedadly tam dáte něco co motor udrží kolem tří tisíc, kdy turbo už má plné komory.

Pro mnohé jedince je tohle dosti frustrující, zvlášť když jim to provádí auto staré 25 let s cenou jedné jejich sady nových gum. Kupní cena není co by vás na ojetém SAAbu mělo zajímat. Když totiž jako já musíte opravit všechno, co slyšíte pak se pořizovací cena stane zlomkem nákladů na káru. Za nové čepy, brzdy, gumy apod. dáte pak minimálně stejně. Když se přidá drobnost jako je palivové čerpadlo, prasklý výfuk či tlaková hadice ovládání spojky či nové hydraulické silentbloky pak vás doma nebudou mít rádi, zvláště pokud si vedete takovouhle hezkou tabulku. Dnes o pár let později je situace na trhu trošku jiná. Za 15-20 tis můžete sehnat už pofaceliftový a tedy výrazně mladší model, který bude v lepším stavu.Pokud částku zdvojnásobíte je k mání Aero s 2,3T a 165 kW . A to už se vyplatí…



Pokud bych mohl tedy popsat zde hledanou saabovitost pak ji vidím v „klidném letu nízko nad zemí“. Zvlášť varianta sedan svým klasickým pojetím není určena pro řezání zatáček a nahrazuje to slušným pružným zrychlením na výjezdu z nich. Místa je v interiéru habakuk, jak na šířku, tak na délku. Do kufru by se s troškou snahy mohli vejít i zde hojně citované dvě mrtvoly a na komfortu jízdy to znát nebude. Potěší vás takové maličkosti jako těsnění na spodní hraně dveří, takže lemy nebudou nikdy zašpiněné. A takových chytrých drobností jsou SAABy plné. Potěší taky slušná protikorozní ochrana, kdy na čtvrtstoletí starém autě byly chyceny spodní lemy dveří a vysoce exponované tzv. kapsy za zadními koly.

Auto jezdilo hodně město plus dálnice takže výsledný průměr 9,5 litru asi nebude překvapením s trochou péče by šlo jezdit určitě za míň (7,79) a s trochou víc radosti i za víc (10,8) :-) No a pokud s autem potřebujete najet místo dosavadních deseti třicet tisíc km ročně kouknete se po něčem méně žravém. A foukané turbo na tuhé nápravě uvolní místo v garáži atmosférické 1,6 s jedním z nejlepších podvozků v nižší střední třídě, a sice Fordu Focus v první generaci. A s láskou budete vzpomínat na aristokratickou nenucenost přeplňované klidné jízdy.

Tři bílé jedy

Dlouho jsem mlíko ve svém životě viděl jako problém. Dneska vím, že neschopnost mého těla popasovat se s mléčnými produkty je jedna velká příležitost a skoro až dar.

Jeden vtip říká, že ve dvaceti se z třídenní kalby člověk vzpamatovává jeden den. Zatímco v pětatřiceti se to obrací a z jednodenního flámu má člověk na tři dny vystaráno. Něco pravdy na tom bude. Po překročení 35 let jsem začal pozorovat, že mě občas bolí klouby, večer jsem ztahaný jako kůň a po každém škrábnutí mě zůstane slušná jizva.

Začal jsem tedy řešit… stravu – protože jsme to co jíme. A pokud tělo zatížíme už na vstupu jedem, nelze čekat, že bude mít energii ještě na něco dalšího. Postupně jsem se dozvídal o různých výživových směrech, třeba o "makrobiotice" či paleu. V lecčems si dost protiřečí, resp. se vydávají jiným směrem, ale kolem mlíka panuje relativní shoda. Člověk rozhodně není zařízen na to, aby v dospělosti pil mléko, a už vůbec ne kravské. Tečka. Příroda prostě při designu našeho trávicího traktu nepočítala s tím, že by se člověk měl v dospělosti krmit jako tele. A pár století genom rozhodně nezmění.

A tak jsem si uvědomil, jaké mám vlastně štěstí! Mlíko mám vyřazené z jídelníčku bezmála 12 let. Tucet let tak nejenže nejím jakékoliv mléčné produkty, které by mě hnily ve střevech ale také skoro žádné cukrovinky apod. Díky mlíku tak netrápím své tělo v takové míře jako jiní nadbytečným přísunem cukru a mouky.

Jsou to tři bílé jedy: mlíko, cukr a mouka – které dle mě mohou za obezitu populace a velké množství tzv. civilizačních chorob. Nedobrovolně, ale nakonec rád, jsem v první třetině jejich eliminace ze své stravy. Aby se mě povedlo udělat i ty další dva kroky zkusím se opřít o „Jídlo na prvním místě“ a program Whole30 které se opírají o jistou formu paleo filozofie.

Uvidím jestli se mě to povede…
Stay tuned

středa 28. května 2014

Ropný kartel na Kladně

Po přestěhování na Kladno jsem začal objevovat specifika této lokality. Jedním z nich jsou i ceny benzínu. ty jsou v celém městě a blízkém okolí překvapivě stejné a ještě více překvapivě vyšší než třeba v Praze na jižní spojce nebo dokonce na dálnici...

Nejdříve něco málo čísel...
Natural 95, ceny k 28.5.; jako zdroj cen byla použita mobilní aplikace PumpDroid

Lokalita Značka cena Pozn
Kladno Shell 36,90
Kladno OMV 36,90
Kladno Agip 36,90
Kladno Robin Oil 36,30
Kladno PapOil 36,70
Kladno Cobalt 36,10
Kladno Olymp oil 36,10
Kladno Prima tank 35,30
Kladno Petra 35,30
Kladno ESA 35,50
ČR Tank ONO 34,90
Smečno Benzina 35,90 cca 7 km od kladna
Dalnice  Benzina 35,90 Pha KV
Dalnice  Orlen 36,50 Pha KV
Praha Benzina 34,90 Žižkov
Praha Shell 35,90 Výjezd z letiště
Praha Shell 34,90 Jižní spojka
Praha OMV 35,30 Plzeňská


Zvláště tristní je to v případě značky Shell - její produkty (Natrural 95) mají stejné parametry jako benzín nabízený na čerpacích stanicích typu Tank Ono (viz test Světa motoru 22/2014). Za oznašení Fuel Safe si tak řeknou 2 Kč na litru. Za honosnější V-Power Nitro, který zdaleka nedosahuje kvalit prémiových produktů Agipu a dokonce ani standardního benzinu od Benziny, je to další koruna navíc.

Ale od kvality zpět k ceně. Deset halířů pod 37 Kč určitě není nejvyšší cena v republice. Ale štve mě ta jednolitost a to dokonce i ze strany značek typu RobinOil či PapOil. Dvacet halířů na litru abych zajel do "zaplivaneho" PapOilu kde se skoro nevytočím do myčky, nebo královské místo u OMV...

Jakto, že v Praze konkurence funguje a na Kladně kde jsou dva Agipy, dva Shelly a dvě OMV v kruhu o průměru 2 km tohle nefunguje?!

Dokonce i doslovné lowendy typu čerpačky u hřbitova kde platba kartou je menší dobrodrůžo jsou s cenou nad populárním TankONO. Asi jim nabídnu spolupráci v kladenské části středočeského kraje a mám o fronty před krámem vystaráno..

Ale možná by mě do týdne potkala série nešťastných náhod. Slepý motorkář by mě ve tři ráno na verandě přejel psa (a nevadí že ani jedno nemám), následně by se dalo očekávat na osvěžení pár Molotovových koktejlů. A kdyby ani to nepomohlo spáchal bych sebevraždu omotáním se ostnatým drátem, vražením krumpáče do zad a to vše v telefonní budce.